Hyppää sisältöön

Vesisankarit 10 vuotta! 

Vesisankarit-hanke on innostanut vesi- ja vesipelastustaitojen harjoitteluun jo kymmenen vuoden ajan! Juhlavuoden kunniaksi on julkaistu paljon tehtävämateriaaleja Vesisankarit-kouluille ja Vesisankarit-tapahtumien rastipisteille. Lisäksi Vesisankareiden viestintäkanavissa on tuotu esiin toiminnan merkittävimpiä saavutuksia vuosien varrelta. 

Vesisankarit-rastipisteet koulu-uintien yhteydessä 

Vesisankarit-tapahtumissa harjoitellaan vesi- ja vesipelastustaitoja ammattilaisten tai opettajan johdolla. Vesisankarit tarjoavat järjestäjille valmiin konseptin, välineitä, tehtävämateriaaleja ja etätukea. Tapahtuma voi olla erillinen, kokopäiväinen koululaistapahtuma tai se voidaan järjestää koulu-uintien yhteydessä. Tapahtuma voi olla myös kaikille avoin tapahtuma. Uusi toteutustapa koulu-uintien yhteydessä aloitettiin keväällä 2025 Rovaniemellä, Espoossa ja Kannuksella. 

Rovaniemellä toteutettiin Vesisankarit-rastipisteitä peruskoululaisten koulu-uintien yhteydessä uimahalli Vesihiidessä 24.3.–28.3. Rastien järjestelyistä vastasivat uimahallin henkilökunta ja Swimming Club Rovaniemi (SCR). Rasteilla harjoiteltiin pelastusliivin pukemista, pelastusliiviuintia ja pelastautumistehtäviä. Viikon aikana rastipisteille osallistui 370 oppilasta. ”Oli hienoa nähdä, kuinka merkityksellinen asia tämä oli monelle lapselle. Saimme paljon positiivista palautetta sekä lapsilta että opettajilta. Vahva suositus meiltä ottaa rastipisteet käyttöön”, kertoo SCR:n toiminnanjohtaja Jenni Kela. 

Espoossa järjestettiin Vesisankarit-rastipisteitä Tapiolan yläkoulun koulu-uintien yhteydessä viikoilla 12–14 Matinkylän uimahallissa. Rastipisteillä harjoiteltiin pelastusliiviharjoituksia, vedestä pelastamista ja pelastautumista, vesipalloa, monoräpyläuintia sekä snorkkeliuintia. Rastipisteiden järjestelyistä vastasi liikunnanopettaja Rina Syrjälä. “Koin Vesisankarit-rastien toteutuksen koulu-uintien yhteydessä todella mielekkäänä. Oppilaat tykkäsivät, kun toiminta oli hyvin monipuolista, eikä vain perinteisiä harjoitteita”, toteaa Syrjälä. 

Koulu-uinti voi olla monelle yläkoululaiselle arka laji. Tapiolan koulussa mainostetaan, että koulu-uinneissa tehdään kaikkea kivaa ja uintituntien osallistumisprosentti onkin melkein sata. Tapiolan oppilaiden mielestä etenkin vesipalloilu ja monoräpyläuinti olivat uusia ja innostavia rastipisteitä. Lisäksi he pitivät paljon vesipelastus- ja pelastautumisrastista, jota oli ohjaamassa Espoon Meripelastajat 21.3. “Seurayhteistyö toi ehdottomasti lisävahvuutta ja oli kiva, kun ohjaajat olivat nuoria, niin yläkouluikäiset ottivat hyvin oppeja vastaan”, mainitsee Syrjälä. 

Opetussuunnitelmassa vuosiluokilla 7-9 on tavoitteena vahvistaa uima- ja vesipelastustaitoja, jotta oppilas osaa sekä uida että pelastautua ja pelastaa vedestä. “Koin, että oppilaat oppivat ehdottomasta näitä taitoja rastipisteillä. Olemme useampana vuonna harjoitelleet vesi- ja vesipelastustaitoja. Kertaus ja eri tavoin harjoittelu on kehittänyt taitoja. Vesisankareiden nettisivuilta löytyy paljon hyviä ideoita ja valmiita materiaaleja uintitunneille ja uinnin korvaustehtäviksi”, kertoo Syrjälä. 

“Järjestäisin rastipisteitä ehdottomasti uudelleen. Vesisankareiden varusteet monipuolistavat toimintaa ja motivoivat oppilaita tekemään, joka palkitsee myös opettajaa. Konsepti ja seurayhteistyö helpottavat opettajan työtä. Suosittelen konseptia muillekin”, kiteyttää Syrjälä. 

Kannustamme opettajia järjestämään Vesisankarit-rastipisteitä koulu-uintien yhteydessä! Lisätietoja tästä.

Jaa somessa: